ستاد امر به معروف تهران، محل تجمع تفکری خاص | کمپ ترک بیحجابی از کدام اتاق تفکر بیرون آمد؟
رویداد۲۴ | سلیمان محتشم: از روحالله مومننسب، خالق تئوری «بارداری با دو گیگ اینترنت» تا مهری طالبی دارستانی با «کلینیک ترک بیحجابی» افرادی هستند که به واسطه نظرات عجیب و غریب در حوزه فرهنگی شناخته میشوند.
آنها اخیرا همگی زیر یک سقف در ستاد امر به معروف تهران جمع شدهاند. پروژه جدید این تفکر هم «کلینیک ترک بیحجابی» است که در مورد آن مهری طالبی دارستانی گفته است: «بر اساس مراجعات مکرر صورت پذیرفته از سوی خانوادهها و بانوان و دختران تهرانی مبنی بر وجود فشارهای محیطی و سایر عوامل که منجر به اجبار انتخاب پوشش خارج از حدود حجاب شرعی شده تصمیم بر آن شد که اولین کلینیک تخصصی مشاوره و حمایت از بازگشت به حجاب با عنوان «کلینیک ترک بیحجابی» در تهران راهاندازی شود.»
دارستانی همان کسی است که در بهمن ۱۴۰۰ روز مرد را به «حجت عبدالملکی» در توئیتر تبریک گفت درحالی که یکی از مدیران وزارتخانه تحت مدیریت عبدالملکی در وزارت کار بود.
ادعای این تفکر این است که افراد نه بر اساس میل خود، بلکه بر اساس «اجبار» درحال انتخاب «بیحجابی» هستند. به عبارت روشنتر از نگاه آنها، نه تنها «حجاب اجباری نیست»، بلکه این «بیحجابی» است که «اجباری» شده و آنها آمدند تا با این پدیده که از آن میتوان با عنوان «بیحجابی اجباری» یاد کرد، مقابله کنند.
اساساً روحیه و تفکر این دسته بیشتر از آنکه با کارهای فرهنگی و تربیتی سازگار باشد، با روحیه «آمرانه» سازگار است. آنها همه چیز را از منظر «زور»، «قدرت» و «اجبار» میبینند. برای همین فکر میکنند «بیحجابی» هم پدیدهای است مانند «اعتیاد به مواد مخدر» که نیازمند کمک برای «ترک» آن هستند.
بیشتر بخوانید:
مهری طالبی دارستانی کیست؟ | نگاهی به سوابق و مواضع مبتکر ایده «کلینیک ترک بیحجابی»
ستاد امر به معروف: کلینیک ترک بیحجابی در تهران افتتاح میشود!
این روحیه و نگرشی است که با این تفکر فکر میکنند نه تنها تواناییرساندن مردم به «بهشت» را دارد، بلکه اساسا «موظف» است تا مردم را به بهشت هدایت کند.
روحیهای که حکایت از «خودحقمطلقپنداری» عمیق دارد. نکته اینجاست که این تفکر در دوره آیتالله رئیسی در مناسب دولتی حضور داشت و حالا ناچار شده با واگذاری صندلیهای قدرت، در جایی مانند ستاد امر به معروف تهران تجمع کند.
گفتنی است فشارهای عجیب و غیرمنطقی تابستان ۱۴۰۱ و تلاش برای حذف کسانی که با شال و روسری در خیابان تردد میکردند، منجر به فاجعه پاییز ۱۴۰۱ ایران شد. خود دارستانی در سال ۱۴۰۰ در صداوسیما و درباره علل افزایش بی حجابی گفته بود: «صرفنظر از نقش مسوولان کوتاهی و بیتفاوتی خود افراد نسبت به یکدیگر اعم از اعضای خانواده یا همنوعان خود، آسیبهای جبرانناپذیری به ساختار خانواده و اجتماع وارد میسازد. حوزه و روحانیت یا دیگر مسوولان نیز باید بستر فرهنگسازی را به سمتی ببرند که آحاد مردم در تمامی عرصهها قانونمدارانه عمل کنند.»
این در حالی بود که ما اساسا در آن مقطع در ایران با پدیده ای به عنوان «بیحجابی» و نداشتن «روسری» روبهرو نبودیم، اما بعد از اینکه این تفکر در ستاد امر به معروف حتی تلاش کرد خدمات عمومی مانند استفاده از خدمات بانکداری یا مترو را برای شهروندان به ادعای آنها بیحجاب ممنوع کند، واکنش اجتماعی کاملاً متضاد آن عمل کرد. در نتیجه امروز با پدیدهای روبهرو هستند که در آن زنان اساساً از حجاب استفاده نمیکنند.
در واقع مسئولیت وضعیت موجود با همین افرادی که ادعا میکنند قرار است با «بیحجابی» مبارزه کنند، اما در عمل رفتارهای آنها منجر به واکنش معکوس جامعه شده و نتیجهای کاملاً متضاد را به بار میآورد.
او می تواند توضیح دهد که حجاب اجباری امری دینی نیست اینها فقط باید کار فرهنگی کنند و آغاز کار فرهنگی گفت و گوی ملی بین طرفداران و مخالفان پوشش مذهبی است.
شبیه الگویی که کانال یوتوبی آزاد منصفانه در یوتیوب دنبال می کند اما بقیه کانال و رسانه ها ی داخل کشور آن را سانسور می کنند.
رویداد ۲۴ هم می تواند مناظره ای بین یکی از اعضای این گروه ستاد امر به معروف و منتقدی مثلا صدیقه وسمقی بگذارد.
نهایتا مردم گوش می کنند و نظر می دهند دیدگاه کدام طرف را قبول دارند.
قرار نیست وقتی اختلاف نظر داریم بجنگیم گفت و گوی صریح و آزاد راه حل است.